oben links oben rechts
left border
Strona Główna ˇ Artykuły ˇ Biografia ˇ Linki ˇ Galeria ˇ SzukajGrudzień 15 2018 07:59:18
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Biografia
Linki
Galeria
Szukaj
Download
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 1
Nieaktywowany Użytkownik: 828
Najnowszy Użytkownik: himilsbach
RECENZJA > > Twarzą w twarz z... widzem
Jeśli prace Pawła D. Znamierowskiego, wystawiane w kwietniu roku 2007 w lubelskiej galerii WBP były jakby „brudzeniem” Mondrianowskich podziałów płaszczyzny, poszukiwaniami, osadzonymi głęboko jeszcze w realiach kamiennych posadzek czy bruków - to pokazany 24 lutego w lubelskim muzeum cykl „En face” (także oparty na zdjęciach realnie istniejących fragmentów murów) jest krokiem w stronę innej estetyki.

Uprzednio podział narzucała linia, której fotografik zawierzył jako granicy tworzonych komputerowo światów. Nawet barwne plamy wirtualnych przetworzeń musiały się z nią liczyć. Linia stanowiła o osiach kompozycji i była łącznikiem prac ze światem realnym.

Tym razem, o ile istnieje, pełni raczej dla odbiorcy rolę informacji, skierowania (acz tylko na chwilę) uwagi widza na bezpośrednią inspirację zdjęć. Mury, bo na nie właśnie spoglądamy en face, zwłaszcza zbudowane z ciepłolubnego ale i nasiąkającego łatwo wodą piaskowca, stają się przez stulecia baśniowymi ogrodami, zaludnionymi przez kolonie porostów, glonów i mszaków. Ich biologiczna koegzystencja niweluje proste, bowiem dla przyrody spojenie muru nie stanowi żadnej przeszkody podczas ekspansji we wszystkich możliwych kierunkach. Charakterystyczne, iż pewne gatunki współistnieją z innymi, co daje stałe zestawienia kolorystyczne. Podobnie kształt - w miarę stały dla konkretnych odmian roślin.

Można tedy spytać, gdzie tu miejsce dla niezbędnego w sztuce elementu swoistej estetycznej niespodzianki?

Niespodzianka jawi się nam dwustopniowo. Pierwszym z jej etapów jest kadrowanie. Artysta musi dokładnie przyjrzeć się fotografowanemu murowi, wybrać intrygujący go fragment i odpowiednim nakierowaniem obiektywu - nadać mu sztuczne granice. Etap wtóry nie byłby możliwy bez obróbki komputerowej - ona pomaga w skontrastowaniu kolorów, uwypukleniu istotnych kompozycyjnie kształtów czy rozłożeniu akcentów barwnych wewnątrz kadru.

Podobnie jak w zdjęciach, prezentowanych w galerii WBP w roku 2007, czyniony poprzez aparat fotograficzny zapis stanowi z jednej strony dokumentację stanu faktycznego, z drugiej zaś jest punktem wyjścia do dalszych poszukiwań.

Artysta stara się wydobyć z kadrów baśniowość zatrzymanego w nich świata. Asocjacje, jakie narzuca prezentowany cykl fotografii, to pejzaże Moneta (zwłaszcza łąki i nenufary) oraz sposób, w jaki przedstawiał rośliny Witold Wojtkiewicz.

Nawiązanie do impresjonizmu (czy wręcz pointylizmu) jest w przypadku prac Znamierowskiego absolutnie świadome. Natura bowiem była i jest punktem wyjścia sztuki (nawet abstrakcyjnej). Jedni związki z nią skrywają bardziej, inni twórcy przyrodą epatują. Paweł D. Znamierowski zostawił sobie skromną rolę „komentatora”, kogoś, kto co prawda dorzuca do natury własne trzy grosze, ale nigdy nie zapomina, iż nawet „nieludzka”, mechaniczna, komputerowa obróbka stanowi tylko rodzaj wariacji na istniejący gdzieś fizycznie temat.

Fotografik pozwala tym razem naturze na dominację, eliminując w większości to, co wyszło spod ludzkiej ręki - mur. Nieważne, czy odbiorca odkryje w jego pracach pejzaże Leśmiana czy francuskich malarzy, zatrzymujących ulotność chwili - każde zdjęcie jest zaproszeniem do zmierzenia się z przestrzenią rozedrganego światłem i barwami ogrodu. W kilku przypadkach światło staje się wręcz najistotniejszym elementem kompozycji.

Nie bez znaczenia zdaje się być w niniejszym cyklu zmiana świadomości, kierująca go w stronę „malarskości” zdjęć. W dodatku nie pozbawiona elementów zabawy, gry - tak z sobą samym, jak widzem.

Jeśli odbiorcom prac towarzyszyć będzie radość ze współuczestniczenia w fotograficznej baśni - to cel artysty został osiągnięty.

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
right border
unten links unten rechts


250794 Unikalnych wizyt

Powered by powered by php-fusion   |   Theme by Moded By: UCTXs Themes

Based on greeny by: Design by Matonor

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie